ПОСЛЕДОВАНИЕ МОЛЕБНАГО ПЕНИЯ О ХОТЯЩИХ ПО ВОЗДУХУ ШЕСТВОВАТИ
По обычном начале псалом 120:
Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняй тя; се не воздремлет, ниже уснет храняй Израиля. Господь сохранит тя, Господь покров твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ниже луна нощию. Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь; Господь сохранит вхождение твое и исхождение твое, от ныне и до века.
Слава, и ныне. Аллилуиа (трижды).
Ектения великая:
Миром Господу помолимся.
О свышнем мире:
О мире всего мира:
О рабах Божиих (рабе Божием, рабе Божией) (имя рек) по воздуху шествовати хотящих (хотящем, хотящей)40, Господу помолимся.
О еже милостиву быти к ним и, простив им (ему, ей) вся согрешения, благословити путешествие их (его, ея), Господу помолимся.
О еже послати им (ему, ей) Ангела мирна, спутника и наставника, сохраняющаго, заступающего и от всякаго зла избавляющаго, Господу помолимся.
О еже утолити бури, уставити ветры и тишину ко безмятежному по воздуху шествию подати им (ему, ей) Господу помолимся.
О избавитися:
Заступи, спаси:
Пресвятую, Пречистую:
Возглас: Яко подобает Тебе:
На Бог Господь
Тропарь, глас 3:
Возводяй облаки от последних земли, молнии и дождь сотворивый, изводяй ветры от сокровищ Своих, благослови по воздуху шествие рабов Твоих (раба Твоего, рабы Твоей), Твоея помощи смиренно просящих (просящаго, просящей), всякий противный ветр и бурю утоли, целых, здравых и безмятежных (цела, здрава и безмятежна; целу, здраву и безмятежну) в пути сохрани, и вся благая хотения их (его, ея) исполни, Едине Человеколюбче и Многомилостиве. (Дважды.)
Слава, и ныне. Богородичен, глас тойже:
Прибежище и сила наша Богородица, державная христианам Помощница, молитвами Твоими покрый от всякия беды рабов Твоих (раба Твоего, рабу Твою), по воздуху шествовати хотящих (хотящаго, хотящую)40, Едина Чистая и Благословенная.
Псалом 90.
На каноне припев: Милостиве Господи, сохрани рабов Твоих (раба Твоего, рабу Твою) по воздуху шествовати хотящих (хотящего, хотящую)40.
По 3-й песни катавасия:
Благослови, Милостиве, исхождение и вхождение рабов Твоих (раба Твоего, рабы Твоея), по воздуху шествовати хотящих (хотящаго, хотящую)40, Сам спутником, кормчим и хранителем их (его, ея) буди, яко мы усердно к Тебе прибегаем, ко всех стихий Владыце и на всех путях наших Хранителю.
Ектения сугубая:
Помилуй нас Боже:
Призри, Владыко Человеколюбче на рабов Твоих (раба Твоего, рабу Твою) (имя рек), по воздуху шествовати хотящих (хотящаго, хотящую)40, и к Тебе смиренно припадающих (припадающаго, припадающую), Твое благословение им (ему, ей) ниспосли, и тихое мирное и безмятежное путешествие им (ему, ей) устрой, молимся Тебе, Всемилостивый Господи, услыши и помилуй.
К путешествию по воздуху устремляющихся (устремляющагося, устремляющуюся)41 и со смирением и верою к Твоему, Всемилостивый Владыко, заступлению прибегающих (прибегающаго, прибегающую), от всяких бед и бурей ветреных избави, благополучное им (ему, ей) шествие и благовременное во свояси возвращение42 милостивно даруй, молимся Тебе, Всещедрый Владыко, услыши и помилуй.
Ангела Твоего, Всеблагий Господи, пристави рабам Твоим (рабу Твоему, рабе Твоей), хранителем от всех врагов видимых и невидимых, от всякой беды и нужды, от недугов и смертоносной раны, во здравии же и всяком благополучии к славе пресвятагo имени Твоего в пути сохрани и по исполнении благаго намерения во свояси возврати42, молимся Тебе, услыши и помилуй.
Возглас: Яко милостив:
По 6-й песни и катавасии, ектения малая.
Кондак, глас 5:
Всю надежду на Тя, Спасе, возлагающим (возлагающему, возлагающей) буди помощником и хранителем, путешествие их (его, ея) по воздуху благослови и исполнению добраго намерения благопоспеши, да благодарно славят (славит) Тя Единаго всех благ Подателя.
Прокимен, глас 4:
Аще и пойду посреде сени смертной, не убоюся зла, яко Ты со мною еси.
Стих: И милость Твоя предварит мя во вся дни жизни моея.
Евангелие от Матфея, зач. 20 от полу (7, 7–11).
Рече Господь: просите, и дастся вам; ищите, и обрящете; толцыте, и отверзется вам. Всяк бо просяй приемлет, и ищай обретает, и толкущему отверзется. Или кто есть от вас человек, егоже аще вопросит сын его хлеба, еда камень подаст ему? Или аще рыбы просит, еда змию подаст ему? Аще убо вы, лукави суще, умеете даяния блага даяти чадом вашим, кольми паче Отец ваш Небесный даст блага просящим у Него.
По 9-й песни: Достойно есть: Трисвятое. Отче наш:
По возгласе
Тропарь, глас 3:
Возводяй облаки от последних земли, молнии и дождь сотворивый, изводяй ветры от сокровищ Своих, благослови по воздуху шествие рабов Твоих (раба Твоего, рабы Твоея), Твоея помощи смиренно просящих (просящаго, просящую), всякий противный ветр и бурю утоли, целых, здравых и безмятежных (цела, здрава и безмятежна; целу, здраву и безмятежну) в пути сохрани, и вся благая хотения их (его, ея) исполни, Едине Человеколюбче и Многомилостиве.
Слава.
Кондак, глас 5:
Всю надежду на Тя, Спасе, возлагающим (возлагающему, возлагающей) буди помощником и хранителем, путешествие их (его, ея) по воздуху благослови и исполнению добраго намерения благопоспеши, да благодарно славят (славит) Тя, Единаго всех благ Подателя.
И ныне. Богородичен, глас тойже:
Скорый Твой покров и помощь покажи на рабах Твоих (рабе Твоем, рабе Твоей), Чистая, благослови благое намерение совета их (его, ея), тихое и безмятежное по воздуху шествие им (ему, ей) даруй и от всякой беды и скорби избави, благодатная христиан Помощница.
Ектения сугубая:
Помилуй нас Боже:
Еще молимся Тебе, Благому и Человеколюбивому Богу нашему, еже помиловати paбов Своих (раба Своего, рабы Своея) (имя рек), и избавити их (его, сию) силою благодати Твоея от всех козней врагов видимых и невидимых, от злорастворений воздушных, от недуга, смертоносной раны и внезапной смерти, здравие со благополучием и благовременное во свояси возвращение милостивно подати, во смирении припадающе просим, услыши и человеколюбно помилуй.
Певцы: Господи, помилуй (3+12 раз).
Еще молимся и о еже услышати:
Возглас: Услыши ны, Боже:
Диакон: Паки и паки со умилением колена душ и телес наших преклоньше, Господу помолимся.
Певцы: Господи, помилуй (трижды).
Молитва
Господи Боже наш, Творче неба и земли и всех стихий земных и воздушных Владыка и Повелитель! Создавый человека яко венец творeний Твоих, малым чим умалив от Ангелов и почтив его быти начальником всего видимаго на земле, Ты, по неизреченному милосердию и человеколюбию и по грехопадении, достойно осудив несоблюдшаго заповедь Твою трудиться до пота лица, сохранил еси ему разум богоподобный, способный проникать в тайны вышедшей из повиновения природы и побеждать оную для облегчения труда. Разрушив гордые замыслы строителей башни Вавилонской и разсеяв людей по всей земле, Ты сохранил еси в них сознание единства рода человеческаго, возжег в сердцах их святое чувство братства и любви, потребность дружбы и стремление к сближению ради взаимопомощи. В Завете же Новом новою заповедию Ты завещал Твоим последователям совершеннейшую любовь и теснейшее единение во образ Твоего таинственнаго Триипостаснаго единства. Ради осуществления сих высоких и святых потребностей Ты во все времена вразумлял людей изыскивать и усовершенствовать пути и способы сближения по суше и по водам. Избранным же Твоим рабам Ты подавал благодать употреблять на сие превыше естества и воздушную стихию. Твоим повелением древле пророк Аввакум был перенесен по воздуху от Иудеи до Вавилона, напитать Даниила, во рве со львами заключеннаго. Богоносные апостолы, рассеянные по вселенной ради проповеди Евангелия, восхищены быша на облацех по широте воздушной на погребение Пречистой Богоматери. Твои святые угодники многажды легкими благодатными крылами по воздуху предваряли и ускоряли на помощь к сущим в нуждах и бедственных обстояниях. В последния же лета, в наше греховное время оскудения в мире братской любви и умножения вражды и разделений, дабы облегчить еще более возможность сближения и сделать безответными разделящихся, Ты умудрил мужей разума измыслить быстроходные корабли, с применением сил естественных по воздуху шествующие. Благодарим Тя, Великодаровитый и Всещедрый за сей дар любви Твоей нам грешным, и смиренно припадающе молим: не попусти враждебным силам употреблять его во зло, но да послужит он к вящему укреплению дружбы и братства людей, к мирному сотрудничеству народов для общаго блага, во славу Твою. И ныне, благослови, Владыко, рабов Твоих (раба Твоего, рабу Твою) (имя рек), по воздуху шествовати хотящих (хотящаго, хотящую); Сам кормчим их (его, ея) буди; Ангелам Твоим заповедай хранити их (его, сию) в пути; пророком Илиею, емуже наипаче даровал еси власть над стихиями воздушными, всякий противный ветр и бурю утоли, воздвигни же изрядныя и благовременныя ветры к благополучному по воздуху шествию; от всех видимых и невидимых врагов наветования, от бед же и различных обстояний всесильною Твоею десницею избави; благослови исхождение их (его, ея) и вхождение, и целых и здравых (цела и здрава, целу и здраву) на дело свое во славу Твою и во благо ближних, и на делание даже до вечера жизни изведи. Ты бо еси на всех путях наших Хранитель и во всех добрых делах Помощник и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, Единому в Троице славимому Богу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Отпуст:
Христос истинный Бог наш, молитвами Пречисты Своея Матери, силою Честнаго и Животворящаго Креста; предстательством святых Ангелов Хранителей наших; святых славных и всехвальных апостолов; святаго славнаго и небошественнаго пророка Илии; святаго бларовернаго равноапостольнаго великаго князя Владимира; святаго (Русскаго святаго в тот день празднуемаго) и всех прочих святых в земле Русской просиявших; святаго (вселенскаго святаго в тот день празднуемаго); святых праведных Богоотцев Иоакима и Анны и всех святых помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
И дает иерей путешествующим лобызать святый крест, и кропит их священною водою глаголя:
Да благословит вас (тя) Господь от Сиона и узрите (узриши) благая Иерусалима во вся дни жизни вашей (твоей) и да исправит путь ваш (твой) в мире во славу святаго имени Своего. Аминь.
40 Если моление возноситя о находящихся уже в пути, выражение «шествовати хотящих» заменить выражением «шествующих» (шествующаго, шествующей).
41 Если моление возносится о находящихся уже в пути, выражение «устремляющихся» заменить выражением «устремившихся» (устремившагося, устремившуюся).
42 Если молебен совершается пред поездкой для переселения, или когда не предполагается, обратного возвращения, слова о возвращении опустить.
В древности наиболее опасным видом путешествия было плавание, когда путешественники «вверивши судьбу свою малому древу, непостоянное стремление волн предпочитали твердейшей стихии — земле (Кирилл Иерусалимский). Тогда Церковь, входя в нужды и душевные состояния своих чад к общему ежедневному молению о путешествующих по суше присоединила особое моление о плавающих, сущих в мори далече.
В наше время открылся третий способ путешествия — по воздуху, еще более непостоянной стихии, чем волны морские. Поэтому было бы соответственным там, где на общественном богослужении возносится моление о путешествующих вообще, присоединять и особое моление о путешествующих по воздуху. Так по великой ектении могло бы быть такое прошение: «О по воздуху шествующих, плавающих, путешествующих». На ектении полунощницы и повечерия «Помолимся», после прошения: «О в мори плавающих» прибавить прошение: «О по воздуху шествующих».
И четвертую молитву шестопсалмия следовало бы так дополнить: «…всю братию нашу, яже на земле, на мори, на воздусе и на всяком месте…»